dimecres, 20 de gener del 2010

jo dono

Fa un moment tenia el dubte de si la primera persona del present indicatiu del verb donar era dono o donc. Així que ho he buscat.


Present Indicatiu
jo dono
tu dónes
ell dóna
nos. donem; dem
vos. doneu; deu
ells donen


i fa uns dies em va passar el mateix amb present Subjuntiu del verb fer: és faci o fagi?

Present Subjuntiu
jo faci
tu facis
ell faci
nos. fem
vos. feu
ells facin

No se per que parlo tant malament...
Com a mínim intento posar-hi remei.


Cercat a http://www.verbix.com/languages/catalan.shtml

6 comentaris:

Raquel ha dit...

Que bé que t'interessi i et preocupi el teu idioma, o si més no, l'ús que en fas.

No sé per què hi ha una tendència a dir malament les coses, fins i tot sabent que no estan ben dites... Així va la cosa.

Hi ha molts verbs que no els acabem de dominar. Jo sempre tinc a mà un bon diccionari i el Xuriguera! Oh, la salvació!

:)

Natxo ha dit...

És important estimar la pròpia llengua i tractar de fer un bon ús, i cada vegada millor.

El DLC i el Xuriguera són les meves eines més habituals.

Això sí, no oblidem les variants dialectals de la nostra estimada llengua.

diablessamariken ha dit...

jo de petita vaig aprendre a conjugar els verbs fent exercicis de 10 minuts cada setmana i que el professor anomenava: MINIBABIBELS.
No he entès mai el perquè d'aquest nom, per això demano des d'aquí que si algú és capaç de relacionar aquest nom (de formatget rodó) amb la conjugació verbal, tingui l'amabilitat d'explicar-m'ho!

Ptons

talut ha dit...

potser ho relacionava amb la torre de babel

BABEL
MINI-BABEL (pq eren exercicis curts i d'una llengua)
i per semblança:
MINIBABIBEL

és una idea...

Natxo ha dit...

m'agrada la lògica del raonament.

potser perquè les formes d'un temps són 6, com els "formatgets" del trivial... i de formatgets... podien ésser kiri o babybel...

Anònim ha dit...

Es tracta d'una qüestió dialectal. El xuriguera i el DLC et donaràn la correcció del català estàndard, però no les variants dialectals. Jo sóc de la catalunya central i dic "donc" i "fagi", però escric "dono" i "faci". La riquesa de la llengua també està en això...

Radio + not?es