Quan ens posem a fer documents de text d'una extensió considerable se'ns plantegen certs problemes en funció dels nostres coneixements i de les ganes de voler-ho fer bé o no.
Primer de tot dir que tot i que tothom utilitza MS Word o OpenOffice la gran majoria de la gent no el sap utilitzar. No estic dient que no sàpigues escriure, posar negreta, canviar la tipografia i el color i la mida del text, fer columnes i canviar els marges. El que dic es que de totes les funcionalitats que ofereixen els editors de text la gran majoria de la gent n'utilitza un baix percentatge.
Per exemple,
- sabeu que no cal que feu els index manualment havent de buscar pàgina per pàgina on estan els títols de les seccións?
- o que si decideixes canviar el color de tots els títols, un cop acabat el treball, pots fer-ho d'un sol cop, sense recorre't tot el document?
- o que pots numerar (o no) de diferent manera les pàgines de diverses parts del document?
Tot això (i més) és possible si coneixem una mica més els nostres programes ofimàtics. Les tres funcionalitats que he esmentat són possibles gràcies als estils (de text o de pàgina).
Per estalviar-nos problemes i facilitar la nostra feina cal fer un esquema mental de com serà l'estructura del nostre document. Si tindrà diferents seccions, com seran els títol i subtítols, quina serà la tipografia, mida i aliniació del cos de text, etc
Vinga! tot això he de fer? Doncs si vols estalviar-te feina, sí. Aquesta feina extra et serà molt útil. Si no la fas treballaràs més lent i és possible que cometis errors de format i el document quedi incoherent visualment.
Estils de pàgina
El problema més comú que se'ns presenta és el de numerar un document sense numerar la primera pàgina, que serà la portada.
- Solució nyap: Crear dos documents, un per al contingut i un per la portada. Així només inserim el nombre de pàgina al peu de pàgina del document del contingut.
- Solució correcte: Crear diferents estils de pàgina, un per a la primera pàgina i un altre per a la resta del document. Diferenciant, així, dues seccions al document. Cada secció pot tenir el seu propi peu de pàgina i capçalera. Podem definir tantes seccions com desitgem.
Solució correcte: com es fa?
Tot seguit ho explicaré, però mai està de més revisar l'ajuda de l'aplicació. Per accedir-hi hem de clicar a "ajuda" (ayuda o help) o premer "F1".
<-OpenOffice 3.0->
- Obrim un document nou.
- Visualitzem el menu d'estils i formatació prement "F11" o anant a Format->Estils i formatació.
- Seleccionem la quarta icona corresponent als estils de pàgina.
- Creem els nostres estils de pàgina que posteriorment assignarem al document. Clic dret dins de la finestra d'estils i formatació -> Nou...
- Creem un estil amb Nom "Contingut" i Estil següent "Contingut". Acceptem.
- Creem un altre estil amb Nom "Portada" i Estil següent "Contingut". Acceptem.
- Ara ens posicionem a la pàgina principal que serà la portada i fem doble clic a l'estil Portada que hem creat.
- Ens posem al final del text d'aquesta pàgina i premem Ctrl+Enter per fer un salt de pàgina. Com hem definit (al crear l'estil) que el següent estil sigui l'anomenat Contingut les pàgines posteriors prenen l'estil corresponent.
- **El salt de pàgina també el podem fer mitjançant el menú Insereix->Salt manual...Aquí hem de seleccionar Salt de pàgina i a Estil hem de seleccionar l'estil següent, es a dir Contingut.
- Ara només cal inserir un Peu de pàgina a la secció que volguem, que serà la secció Contingut. Per fer-ho anem a Insereix->Peu->Contingut.
Com veieu podeu inserir peu a totes les seccions o només a les que vulgueu. Un cop tingueu el peu només cal inserir-hi el Número de pàgina i, si voleu, el Recompte de pàgines. Els trobareu a Insereix->Camps.
Espero que us sigui d'utilitat.
Properament explicaré el procediment en MS Word. Però hauria de ser força similar.
8 comentaris:
Bon, post! Precisament, ahir l'Eloi necessitave que en un mateix document, en el qual totes les pàgines fóssin horitzontals menys una que havia de ser apaisada, per a poder visualitzar correctament una taula. I es solucionava amb les seccions. Tal i com has comentat, són molt útils per a dissenyar el treball i et pots estalviar molta feina.
Una abraçada ben gran crack!
Mira per on. He escrit el post pq una amiga m'ho ha preguntat fa una estona, bé, aquest matí, i amb el word ho se fer, però amb l'OpenOffice no ho tenia clar. He hagut de mirar'm-ho una mica per poder-ho fer.
Els estils en general, ja siguin aquests o els CSS són de gran ajuda per estalviar-te feina. Clar que si ho vols fer-ho heroicament* els estils no els vols per res. jeje
una abraçada ;)
*: http://bcnbits.blogspot.com/2006/03/programaci-heroica.html
merci; aquests posts ens poden ésser molt útils...
què gran ets!
per cert, hi ha grans diferències entre Open ofice i MS Word?
Seré breu perquè estic enfeinat.
La idea del post és que resulti útil no només per els que llegiu el post, sinó també per a mi, que en un futur segurmanet cercaré entre els escrits aquest (o un altre) HowTo per solucionar-me un problema. El vaig fer a rel d'una consulta de l'Astrid i fruit de la meva posterior curiositat i ganes d'aclarir-ho.
Diferències entre OpenOffice i MS Word? bé, doncs la fonamental és la concepció o idea de l'aplicació. OpenOffice és programari lliure que implica que pots veure i modificar el seu codi i, en aquest cas, també implica gratuïtat. El fet que puguis potinejar el codi comporta que hi hagi una comunitat d'usuaris treballant en la mateixa, millorant-la, descobrint errors, aportant idees.
En canvi MS Word (inclòs en MS Office) és privatiu. Microsoft t'ofereix, previ pagament de llicència, un programa tancat, que no saps com s'ho fa per funcionar, que no saps si emmagatzema la teva informació, que no saps si té errors (bé, si que ho saps) ni on. A més al instal·lar-lo acceptes que el programa pot fallar i tu no podràs reclamar res a Microsoft.A part tot i que pagues una llicència no disposes de servei tècnic.
(m'estic estenent massa.)
Per altra banda el programari lliure acostuma a seguir els estàndards que diferents organismes estipulen. Que estan definits i que altres programes poden utilitzar. De tal manera que els arxius que generen són compatibles amb més programes que segueixin l'estàndard.
MS Office utilitza el seu propi tiups d'arxiu (els .doc, .xls, .ppt, .docx, etc). Que no estan definits enlloc i que per tant aquests arxius et lliguen al seu programa. Un .doc només es pot obrir correctament amb un MS Word.
Però l'OpenOffice l'obre! sí, però, oi que l'aparença de l'arxiu no és la mateixa que si l'obres al MS Word? OpenOffice a utilitzat enginyeria inversa per entendre com està estructurat un arxiu .doc, però amb aquest sistema no pots saber-ho pas tot, així que es creen inconsistències i l'arxiu apareix parcialment desconfigurat.
No m'agrada l'OpenOffice perquè els .odt (Open Document Text, Estarndar des del 2005 i format que utilitza l'Openoffice) no els puc obrir amb MS Word i pq els .doc no s'obren bé: Doncs per el punt anterior, això és culpa de MS Word, i no de OpenOffice.
He parlat de programari lliure i programari privatiu, de diners i de formats estàndards o propis. Em queda parlar de la funcionalitat que crec q és el que realment em preguntaves.
Funcionalitat i usabilitat: segons el meu parer la primera depen del que et permet fer el programa i la segona depen de la manera i facilitat amb que t'ho permet fer.
A nivell de funcionalitat tots dos programes estan al mateix nivell. Els dos et permeten fer el 99.9% de les coses que un usuari normal utilitza. Entrant en coses més expertes i detallades no et poso cap percentatge, però segur que no estan massa lluny l'un de l'altre (si es que hi ha diferència).
A nivell d'usabilitat les diferències hi són. (Deixant a banda l'aparença més o menys atractiva) personalment em resulta més fàcil MS Word que OpenOffice. Però pq? Doncs pq he treballat amb MS Office desde la versió corresponent per a Windows 3.11. I he anat utilitzant l'office 95, 97, 2000, XP, 2003 i 2007. Així que tinc un lock-in amb aquesta eina offimatica. Em resulta més fàcil pq sempre he utilitzat aquesta eina, i tot i que moralment crec q hauria d'utilitzar OppenOffice per mandra utilitza l'eina de Microsoft.
Crec que aquest lock-in es fàcilment superable si es promou l'us d'openOffice a les aules. (crearem un lock-in amb aquesta eina, però crec que és menys dolent).
Així que després d'anomenar-te aquestes diferències et dic que no hi ha CAP diferència (no has de prémer dues vegades la tecla "a" per que aquesta aparegui), així que comença a utilitzar OpenOffice! jeje.
jo procuraré fer el mateix quan se'm passi la mandra.
mare meva, i jo que volia ser breu...
moltes mercès.
per a un negat d'aquestes coses, les teves clases són autèntiques lliçons.
merci
P.S.: m'hauré d'instal·lar l'Open office
val a dir que aquest comentari podria molt ben ser un nou post, Aleix ;)
Ets un crack. Tot i viure amb un informàtic, tu sempre seràs el meu informàtic particular, precisament per coses com aquesta!
Ptons
Wow!!! Com ha dit l'Alex, això és el que necessitava quest matí. XD
Un petit apunt respecte la numeració que sense voler t'has deixat.
Quan faç el Insereix->Salt manual si vols que a la pàgina següent comenci el comptador de pàgina des de 1, tens que marcar [v]Canvia el número de la pàgina e indicar 1.
Jajaja... m'has fet esborrar el post que m'havia fet de manera improvisada per no oblidar-me aquestes coses.
Bon treball.
jo fins ara utilitzava la solució nyap, ara podria utilitzar la correcte, però m'agrada tant el nom de NYAP.
faig broma :)
Ptons
Publica un comentari a l'entrada